1 juni 2014

Att ge ut en bok och få den att bli läst...

är ingen enkel match. Är du dessutom debutant och helt okänd har du ett tuffare utgångsläge. Det kanske låter hårt, du kanske inte vill fortsätta läsa nu och det är helt okej, för jag tänker inte skriva ett inlägg där jag skönmålar något som inte är vackert alls.
Förlagsbranschen är tuff, tuffare än man kan ana när man är ny. Många pratar om att hamna på rätt förlag men vilket är det rätta förlaget? Är det bara det som betyder något - det ska vara rätt annars är man ingen? Jag ser ofta människor som anpassar sitt skrivande för att passa in, antingen passa in i tiden eller utgivningsprofilen hos drömförlaget men det kan också handla om att passa in i ett författarsällskap. Man vill vara en, i just det sällskapet.
Man kan få en känsla av hopplöshet ibland, när man är ny, när man bara får nej överallt. Och när man äntligen får ett ja och vill basunera ut sin nyhet för världen är det första folk frågar, "vilket förlag?" Som om det är helt avgörande, som om det är det viktigaste. Om jag då inte svarar något välkänt namn så svalnar intresset och kommentarerna blir ganska avmätta. Någon kanske undrar vad det är för förlag du hamnat på, namnet känns inte igen. Och det är det jag vill prata om, det där med att inte känna igen. Att vara ny och okänd kan vara väldigt tufft men också början på något nytt och alldeles eget.
När boken äntligen finns där ute ska den helst läsas också och hur kommer man ut med sin nyhet att boken finns? Ja, jag pratar marknadsföring, varumärke och författarplattform. Hur bygger man en sådan? Hur mycket krävs av mig? Hur mycket hjälper förlaget till med? Först vill jag säga att det kan se väldigt olika ut, beroende på förlagets muskler. Det finns så klart fördelar med att hamna på ett större förlag med större möjligheter att marknadsföra boken på flera sätt men det krävs att du som författare gör dig tillgänglig och ställer upp på dessa saker.
Marknadsföring kan handla om: att bokhandlare vill köpa in din bok, skylta med den, be dig komma förbi och signera boken vid något tillfälle. det kan också handla om att du är ute och pratar om din bok på t. ex. mässor, bibliotek, skolor, mingelträffar, bokcirklar. Samtidigt kan det vara bra att bli intervjuad av tidningar och helst recenserad. Utgångsläget för att bli recenserad i någon av de största tidningarna är tufft. För att inte säga nästan omöjligt. Om man inte har blivit utgiven på något stort förlag, eller känner någon på tidningen kanske som kan leda dig till rätt person. Ett lektörsomdöme från Btj kan också vara helt avgörande för att boken ska sälja.
I mitt nästa inlägg, som kommer underdagen, kommer jag att ge dig handfasta tips och råd för att få ut din bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar