16 juli 2013

Om att känna sig annorlunda och utanför

Ett litet smakprov på denna bok:

Plötsligt, helt oväntat, ringde telefonen. Hannes gick och svarade.

-         Hej, det är Ellen, är du hemma?
-         Det är väl klart att jag är hemma, jag pratar ju med dig i telefonen nu, svarade Hannes surt.
-         Hur är det med din pappa, förresten, frågade Ellen, lika nyfiken som vanligt.
-         Ja, jo…Hannes skruvade sig i sitt försök att svara.
-         När vi var på väg hem från teatern så mötte vi er bil. Din pappa var med, han såg inte så sjuk ut. Är han frisk nu?
-         Njaej…han ska förflyttas till ett ställe där dem ska göra olika tester på honom. Han ska användas för forskning, förstår du, svarade Hannes och berättelsen bara fortsatte. Det kommer att stå i tidningen om min pappa snart, han kommer bli världskändis. Forskarna tror att han kan ha blivit angripen av ett virus från yttre rymden.
-         Oj, tänk om ni har viruset i ert hus? sa Ellen och nu lät hon lite rädd
.
-         Ingen fara alls, vi har säkrat ett skyddat område, han har ju bott i källaren i sitt tält, sa Hannes, så det är lugnt. Nu förflyttas han till ett annat ställe som är säkrare. Du, jag måste göra läxorna nu annars blir mamma arg när hon kommer hem. Vi ses imorgon.
-         Ja, det gör vi, sa Ellen. Hej då.


Puh…det var nära ögat.

Har ni inte läst den tycker jag att ni ska göra det. En bok för alla som någon gång känt sig utanför och hur svårt det kan vara att prata om det med någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar