17 juli 2013

Vill du bli författare? Då tycker jag att du ska ta tag i den drömmen...

Det här är en diktsamling om ensamhet, tvåsamhet och allt där emellan.
Jag gillar poesi, ord som sjunger och som har slagkraft i sig. Dikter är ett sätt att uttrycka sig och jag önskar det fanns fler poeter som får större utrymme i litteraturens värld. Vi pratar väldigt sällan om poeter, tycker jag. Vad tycker ni? Har ni någon favorit? Jag har många men om jag ska välja någon, en endaste, får det bli Emily Dickinson. Läs och njut.

Annars i den skrivande världen går det framåt. Det som känns mest pirrigt är väl om förläggaren kommer att gilla del 2 så pass mycket att h tackar ja. Och vad är min plan om h säger nej, kanske ni undrar. Jp, jag har en plan men den är hemlig än så länge.

Många tankar far runt i huvudet också. När är man en författare som förlagen VILL ha manus av? Ni vet, när de frågar efter nästa och nästa manus. Hur hamnar man där? Handlar författarskap om kontakter och nätverk, att man åker gräddfilerna istället för att arbeta sig framåt (ibland tyvärr i snigelfart, men i alla fall...) och vara sin egen lyckas smed? Måste jag umgås i de rätta kretsarna, vara granne med förlagsfolket för att människor ska se att jag är en skrivande människa? Jag vet inte riktigt om det finns något svar på alla dessa frågor men de tumlas runt i huvudet på mig då jag inser, när jag spanar runt i cyber, att allt verkar handla om att nätverka - i massor. Och om man inte vill det då? Om jag sitter i min lilla stuga i skogen och skriver mina böcker med papper och penna och har flera mil till nästa granne eller civiliserat område - kommer jag inte att få någon läspublik då?

Så klart att man kan lyckas ändå men det är ett otroligt stort tålamod som behövs. Det kan jag lova dig som går i tankar om författardrömmen men jag kan också säga till dig att om drömmen är stark, släpp den aldrig! Drömmar ska man hålla fast vid, utan drömmar dör vi. Oavsett om din omgivning skakar bekymrat på sina huvuden när du berättar om att du ska bli författare och testa dina skrivande vingar nu, strunta i det. Många människor går omkring i sina liv och är bittra och otillfredsställda över saker och drömmer som de aldrig förverkligade. DU är inte en av dem - du vill gå din egen väg och inte sitta och vänta på att tiden ska hamna rätt i livet. Varje dag tickar klockan och det finns ingen bättre tid för dig att skriva din bok än nu. Eller hur?

Lite tips på vägen är alltid bra att ha med sig.
Jag tänkte, när jag vågade språnget och tog tag i min dröm, över speciellt en sak. En sak som jag aldrig skulle vika undan för; nämligen kärnan i det jag skriver. Att jag aldrig skulle låta någon annan forma om det jag skrev till att bli något annat än det var tänkt från början. Jag vill nämligen vara fri i mitt skrivande. Få skriva om de saker som väcker min nerv - oavsett vad som säljer bäst på markanden just nu. Och 1 1/2 år efter min debut skriver jag om det jag vill, om det som engagerar mig och mina tankar vilket känns underbart. Jag har haft förmånen att skriva kontrakt med flera fantastiska förlag och resan fortsätter.

Nu är mina tankar på mitt historiska fantasymanus och hur mitt följebrev ska se ut. Men det tar vi en annan dag.

4 kommentarer:

  1. Lockande omslag:)

    Var gärna med i min tävling som du hittar här om du gillar deckare: http://www.lexielaser.org/2013/07/vinn-cuckoos-calling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Och för omslagskommentaren:)
      Ska passa på och kika in hos dig.

      Radera
  2. Bra skrivet, och något jag också tänker mycket på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Katarina! Man har ju massor av tankar när man är ny i branschen och det kan vara skönt att se att det finns fler som tänker likadant, eller hur?

      Radera