7 juni 2013

Flera skrivprojekt igång

och nu behöver jag strukturera. Ni vet, få en överblick om hur resan/resorna ska gå till.
Jag brukar göra så här:

* Skissa upp min idé - handling, konflikter, var, vilka osv.
* Efter detta fördjupar jag mig i karaktärerna och levandegör dem. Reder ut vem som är vem och varför.
* Miljöerna - antingen använder jag en miljö som jag redan känner till eller så använder jag en helt ny eller är inspirerad av någon jag hört talas om och därför beger jag mig till biblioteket för att göra lite research.
* Skriva!
* Läsa igenom!
* Skicka till testläsare( om jag har någon) och invänta respons.
* Läsa igenom, tänka till, förändra mm.
* Skriva följebrev.
* Skicka in!

Jag har nu också börjat med att först kontakta förlagen för att testa min manusidé, ta pulsen på den. Om förlaget är positivt inställt, brukar jag skicka in ett läsprov. Min erfarenhet är att förlagen gillar manusidéer. Då kan även jag som författare, i ett tidigt stadie, få ett grepp om min idé verkligen funkar. Eller så kör man bara på, helt enkelt, utan att kontakta förlagen innan - det funkar ju också.

Just nu inväntar jag manussvar, från olika håll.
Jag har skrivit ganska brett genremässigt och därför är förlagen jag skickat till ganska olika.
Bl a har jag skrivit ett läromedel som jag tror och hoppas ska gå igenom nålsögat.
En teater har ett av mina manus och läser detta i denna stund, hur spännande som helst.
Visst blir jag refuserad då och då, det ingår i denna skrivande bransch, men det är inget som jag låter suga energi från mig och mitt skapande.

Det jag går och funderar över nu är:
Hur min bok kommer att bli mottagen i höst?
Vilka som kommer att läsa den?
Bokmässan - åka eller inte åka?
Bokningar inför hösten  - besöka skolor, bibliotek och andra inspirerande forum.

Jag längtar redan till hösten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar