4 juni 2013

Kapitel 3



Skitsnack är bra terapi …sägs det…

Ödetomter. Sommarhus som för längesedan blivit lämnade för en vinters ensamhet. Frostiga fönster med malätna små spetsgardiner som var farmors. Plastiga färggranna blommor i fula vasar som egentligen inte passar in men som låg övergivna på någon loppis längs vägen på väg till landet.

En stackars katt som blivit lämnad kvar, övergiven.
Hungrig, tiggande utanför andras hus. Jävla stockholmare. Var de för fina för att ta med sig katten hem till storstan? Kattskrället bajsar just nu i mina rabatter. Smyger sig in på tomten sent på kvällen, i hopp om att vi sover tungt i våra sängar.

LÅT BLI MINA BLOMMOR! (Bank på fönstret…)

Så, nu gick den över till grannen. Där kan den få vara. Bajsa i hans trädgård, istället. Eller trädgård kan man nog inte kalla det, snarare soptipp. Har aldrig sett honom klippa gräset, än mindre en gräsklippare. Inte denna sommar heller och ingen annan heller för den delen.

Vad gör han om dagarna egentligen? Han har i alla fall ett jobb för jag vinkar varje morgon när han kommer körandes i sin bil. Men sedan då? Vad gör han där inne i sitt hus? Han kanske super. Skulle inte förvåna mig alls. Det kan ju förklara varför han är skild. Hon stod väl inte ut med honom, den jäkla suputen. Ja… så är det. Jag bor granne med en alkoholist.


När ska de renovera huset egentligen? Stuprännorna håller på att ge vika, fasaden behöver få sig en rejäl omgång med penseln för att inte tala om fönstren. Ska jag behöva gå in till dem och berätta det själv? Hur länge har de bott där nu? Åtminstone ett år nu. Vad gör de av helgerna, egentligen? Jag menar, då borde det ju finnas tid över. Inget kan vara viktigare än att fixa med huset.

”Kom nu Frippe. Du måste ha bajsat färdigt nu.”
”Ja, men hej, vad trevligt. Jo, hunden måste ju ut varje kväll. Ja, precis, lite frisk luft skadar ju inte. Annars? Ja, man jobbar och står i jämt och ständigt. Ni också? Helgerna är härliga. Då vilar man upp sig, gör vad man själv vill, inga måsten. Vad fint hus ni har, när är det byggt? Jaså, 1902, precis vid sekelskiftet. Breda lister och kakelugnar?  Ja, det är ju verkligen välbehållet. Nej, jag tycker att ni ska behålla det som det är, det är ju bara lite småfix kvar nu . "

"Oj,  klockan tickar på. Dags för sängen, imorgon är det en vanlig arbetsdag. Trevligt att ses. Hej, hej!”

” Jaha, de var ju riktigt trevliga… hmmm… en massa barn hade de också. Ja, då kanske det inte finns så mycket tid över, barn tar tid, det minns jag säkert.
Men rensa rabatterna kan de väl ändå göra? Så det ser lite anständigt ut när jag går förbi på mina hundpromenader. Så jag slipper se eländet och skämmas – det är väl inte för mycket begärt?



***************************************************************************


Vilket sällskap ska man tillhöra och hamna på god fot med för att kunna passa in i en liten byhåla? Det är självklart svårt att förutsäga, tiden får helt enkelt utvisa det. Men de som först kommer att kontakta dig när du är nyinflyttad är ”de utsända”.

De har i uppdrag att luska reda på allt de bara kan om dig och ditt nya hem.
De bjuder in sig själva till ditt hem och innan du hunnit blinka sitter hon och dricker kaffe ur din kaffekopp hemma i ditt kök.

”Nej, men vad lantligt inrett kök, vad härligt, det MÅSTE ha varit dyrt!?” Detta är ingen fråga utan snarare en beordran om att det är nu du ska avlämna en komplett och fullständig redogörelse (med alla kvitton helst) för kostnaderna kring ditt kök. Dina lån, amorteringar – rubbet.
”Känner ni någon här? Jasså inte, ingen anknytning alls? (Jag sitter mitt emot en tvättäkta utböling…) Vad roligt att ni har flyttat hit, vi behöver få hit mer barnfamiljer. Ja, jo medelåldern är väl ganska hög, en sisådär 60-70 år. Ni stannar väl nu, jag menar ni tänker väl inte flytta tillbaks till det där Stockholm. Nej, ni ska se, det är bättre här ute på landet. Tryggt och skönt, lugn och ro och bra för barnen att växa upp…”

Tryggt för barnen, men jag som vuxen då? Vad betyder det för mig som vuxen att tillbringa mitt liv här? Eller ska jag kanske börja redan nu att konservera mig själv och mina behov och lägga burken på ett ställe som förblir gömt och glömt i en liten vrå?
Människan är nyfiken till sin natur. Vi vill veta allt och mycket, litet och stort. Om det är sant  spelar inte så stor roll och det är inte heller syftet.
***

Alla människor pratar strunt – mer eller mindre. I telefonen, över fruktdisken på affären, ute på promenaden eller på festen. Vi gör det, jag gör det….och du är inte så oskyldig, du heller.

Vad är det vi pratar om då? Vad är det som kan vara av sådant intresse att det är värt att prata om? Ju snuskigare och smaskigare desto bättre:

Grannens: bil, trädgård, husrenovering, barnuppfostran, inkomst, gardiner, utseende, banksaldo, relationer, intresse/ointresse för bygden och alkoholkonsumtion.

Är detta verkligen viktigt för oss? Ja, det är det. Vi speglar oss i andra och tycker om att trycka ned på vår omgivning för att må lite bättre själva.
Vi vill ha det tryggt runt omkring oss. Vi vill ha kontroll över våra människor som finns i vår närhet.

Det kan finnas olika platser där flödet av skitsnack är större än någonsin och då är det bra om man förtäcker sina avseenden. Vi vill ju inte rakt ut berätta för vår omgivning att vi ska iväg och snacka skit i en halvtimme. Istället kan det heta att man ska gå och klippa sig. Klippa sig behöver ju alla göra då och då och det väcker ingen anstöt på något vis.

Hårfrisörskan. Landets terapeut. Där yppar många sina innersta hemligheter och har du inget att dela med dig utav så kan du vara beredd på att du kommer få en hel del med dig hem att skvallra vidare om.


I vardagen kommer du att ständigt vara granskad och så klart utan att du själv vet om det. Detta kan yttra sig på olika sätt och här är några varningssignaler om att någon stått och spanat in dig. Så här kan det se ut:

Om du har tvättat och vaxat bilen nyligen och den står på garageuppfarten: Var beredd! Snart är det många som helt plötsligt går förbi på s.k. hundpromenad för att spana in bilen.

Om du precis har klippt gräsmattan:
Ljudet av grannområdets alla gräsklippare gör sig hörda ungefär en minut efter att du har
stängt av din egen.

Om du har gjort ditt bästa med häcksaxen för att få ordning på din vildvuxna häck:
Några dagar senare kan du läsa i lokaltidningen att häcken på en villatomt där du bor har en häck som är så vildvuxen att den är en trafikfara. Någon har varit snäll och hjälpt dig med att mäta de exakta måtten…..
© Maria Edgren - 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar