14 feb. 2013

Mitt fantasymanus - en teaser

Jag har för ungefär 1 1/2 år sedan skrivit på ett fantasymanus.
En berättelse som utspelar sig på en verklig plats, den finns men den har bytt skepnad i form av geografiskt läge, namn osv.
På platsen finns otaliga legender som jag läst om, förlorat mig i på biblioteket, hemma i soffan, på bussen på väg till arbetet.
Manuset har ett mörker i sig som är taget ur fantasin men det speglar också en svunnen mörk tid som människan har levt i.
Det handlar om förföljelser, hetsjakt på specifika grupper eller snarare kön.
Manuset handlar om kvinnan i många olika skepnader; kvinnogestalten som den otämjda, den okontrollerbara - den som vi måste få kontroll över.
Jag berättar berättelsen baklänges kan man säga. Del 1 är slutet och vi lämnas kvar med frågor som kommer i uppföljaren som ger oss svaren vi måste få; hur allt en gång startade.

Vad tror ni om det?
Några förlag har svarat nu och ser potential, ser ett mörker och en spänning i det.
Manuset är till hälften översatt och ligger ute på förlag utanför Sveriges gränser och läses.
Känns spännande.

2 kommentarer:

  1. oj, det låter jättespännande. Jag fastnade, jag gillar mörker och när storys inte är skrivna i "rätt" ordning.

    Du säger att du redan ligger ute med idén hos förlag, hur har du gått till väga då? Jag har fått tipset om att jag borde ta kontakt med förlag redan nu med min trilogi men jag vet inte hur jag ska göra det när det inte är färdigt ännu. Har du några tips?

    SvaraRadera
  2. Jo, så här gjorde jag:
    Skrev ett följebrev som inkluderar synopsis, lite om mina karaktärer samt en hint om slutet. Det brukar intressera förläggarna. Lite också om stommen i manuset, vad bygger allt på.
    Sedan kollade jag upp vilka intressenta förlag som kan tänkas ta emot manuset och efter det skickade jag iväg.
    Nu ligger detta manus på ett ganska nytt förlag i Sverige, det ligger på ett större mer etablerat förlag i Sverige samt hos några litterära agenter utomlands.
    Jag har fått ett svar, från en förläggare i Sverige, som gillar min idé och mitt mörker i den.
    Det jag gör i dagsläget är att skriver klart nummer 2.
    Mitt tips: Fokusera på den första delen - massor - ge allt du har och sälj in din idé hos förlagen. Hinta sedan om resten av böckerna.

    SvaraRadera