6 aug. 2012

Hur förlagen hör av sig....

Ja, det är nog lite olika på den fronten. Det som kan kännas mest pirrigt, tycker jag, är om manuset verkligen har kommit fram ordentligt. Jag brukar be förlagen bekräfta mottagandet av manus. Hur gör ni?
Sedan är det dags att invänta svar. Det jag har hört i branschen är att om förlaget gillar manuset så hör dem av sig ganska snabbt. Vad är då snabbt? En del menar bara efter några dagar (beroende på förlagets storlek och hur många manus som skickas in givetvis) andra säger 1-2 månader. Jag har varit med om båda delarna. Ett förlag ringde upp mig och ett annat mailade svaret.

Nu har jag precis släppt ifrån mig ytterliggare ett manus som ingår i ett läsfrämjande skrivprojekt för 6-åringar. Jag kände mig nöjd när det gick iväg till förläggaren och nu är det dags att vänta, igen.

3 kommentarer:

  1. Gud, du verkar producera manus på löpande band. Oj, det lät inte så fint, vad jag menade var att du verkar skriva väldigt mycket! Och väldigt bra med för den delen. :)
    Själv oroar jag mig också för det där med att det inte ska komma fram, så i den mån det är möjligt brukar jag till och med knalla dit och lämna över det på plats. (Det är också en bra ursäkt för att få se hur där ser ut ;) ) Och så, hrm, spar det ju de stackars brevbärarnas ryggar... ;)

    SvaraRadera
  2. Verkligen ambitiöst gjort att promenera dit och överlämna manuset personligen. Modigt, dessutom.
    Jag har hört att vissa ringer upp förlagen och håller sig lite ajour med vad som händer kring manuset; läsning, hur långt processen är gången osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också hört, men jag vet inte om det påverkar resultatet. Jag skulle vara rädd för att verka efterhängsen. För hur lägger man fram det så att de inte tycker man är en pain in the ass och tänker "Aha, det är hon som har ringt och tjatat så" när de äntligen tar upp ens manus??

      Radera