Recension av min bok

3.0

Här kommer en recension av min debutbok "Den magiska bokskrivaren" från skrivarsidan Bokdebutant.

Amanda Recenserad av Amanda    March 21, 2012
Senast uppdaterad: March 22, 2012
En av våra flitigaste recensenter (topp 50)  -   Visa alla mina recensioner

Spänning och magi.

”Den magiska bokskrivaren” av Maria Edgren handlar om ”de hemliga”, tre tolvåringar, Mirry, Leo och Jossan, som gillar att lösa mysterium. Uppdraget i boken är att lösa mysteriet om vad som har hänt den gamla damen Agatha, och få veta vad som står skrivet i hennes stora bok. "De hemliga" bygger en trädkoja och skapar sitt högkvarter i ett gammalt magiskt träd på Agathas övergivna tomt. Det är en fängslande historia och jag dras in i den nästan direkt. Det är extra spännande tror jag för alla de som en gång drömt om att vara detektiv och lösa mysterium, som jag och mina döttrar.
Boken innehåller såklart de klassiska ingredienserna i kampen mellan det onda och det goda. "De hemliga" måste överlista det onda och rädda sig själva och sina kära. Jag ska inte skriva mer om själv handlingen för då kanske jag avslöjar för mycket och spänningen försvinner.
Jag tycker att Edgren skriver bra och jag fångas snabbt av personerna i boken. Hennes dialoger känns verkliga och trovärdiga och genom dessa lär jag känna de tre huvudpersonerna.
Det som gör mig lite konfunderad emellan åt är att Edgren hoppar lite för mycket vilket gör att jag tappar orienteringen och jag får svårt att riktigt veta vem det är som talar till mig. Ibland är det Delia, ibland är det Agatha, Dorothea, och ibland trädet eller boken. Jag tror att jag det är gjort för att bibehålla en mystisk ton genom berättelsen, men jag hade önskat att det var lite mer klart vems inre röst vi följer. Jag tror att det hade kunnat göras med enkla hjälpmedel som tex olika typsnitt. Hur som helst så är det en spännande debutbok och jag tror att Edgrens böcker kommer bli bättre och bättre. Fantasi har hon ju!