14 feb. 2014

#afkHuddinge - Skolvåren - något som jag gillar!!

Ett flaskpostäventyr på påse


by Fröken Ann
I dag kickar #afkHuddinge igång. Mellan klockan 9.30 - 10.30 pågår registreringen. Och alla som kommer får en liten goodie bag med sig härifrån. I den här goodie bagen har vi fått möjligheten att dela ut Maria Edgrens bok "Projekt rädda jorden - ett flaskpostäventyr", som hon och förlaget Lagenskiölds så vänligt skänkt. Här berättar Maria lite mer om sin bok:
En bok om hållbar framtid, en bok om skolan
Visst har ni hört hur det pratas om skolan – hur den är på väg mot sin egen undergång? Det har jag, om hur skeppet har fått slagsida och håller på att slukas av ett enormt svart hav för att aldrig mer komma tillbaka. För att stanna kvar långt där nere i form av ett gammalt vrak som flera hundra år senare kan komma att beskådas av den framtida människan – om vi ens lever då.
Under flera veckor, månader nu har vi alla mötts utav en massiv storm, hagel som ramlat ned över oss i form av kritik vad gäller skolan och dess bristande verksamhet. Ja! Jag hör och jag lyssnar och försöker sortera bland bruset av alla röster som vill bli hörda. Jag letar efter tråden, den där röda, eller gröna eller var den blå? Nej! Nu har jag bestämt mig – min tråd är alla färger. För allas röster är viktiga att höra. Och jag vet en sak – jag vill ha en skola även i framtiden. Och tanken gör mig lite nyfiken på hur den kommer att vara.
Min nyfikenhet sporrade mig i mitt skrivande då jag skrev manuset till min bok ”Projekt rädda jorden – ett flaskpostäventyr”
_inget_ämne__-_skolvaren_gmail_com_-_Gmail
Boken, som många fått upp ögonen för, handlar om just skolan, det framtida klassrummet med magister Futurum i täten. Han är läraren som vågar, är modig och kliver utanför ”normalitetsmallen”, han lyssnar och visar barnen att man kan göra storverk genom att tro på sina idéer och agera. Han är en vuxen som lyssnar in barnens tankar och tar dessa på allvar.
Denna bok ger dig som läser inspiration, kraft och massor av energi i det fortsatta arbetet kring skolan – den som är nu men också den som kommer att bli den framtida. Magister Futurum är min ledstjärna i mitt arbete som gymnasielärare, låt han få bli även din.
Tack för att ni trodde på mig, Langenskiölds förlag, och att denna bok får en möjlighet att bidra till den hållbara framtida skolan.
Maria Edgren, lärare och författare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar