26 jan. 2014

Jag väjer mig inte för att skriva om det svåra...

Samhällets klimat är kallt, kallare än någonsin.
Hur hamnade vi här? När slutade vi bry oss om varandra? Eller bryr vi oss fortfarande? Fast bara om vissa? Andra kan gott sitta kvar på gatorna, någon annan får betala notan. Vi skickar den vidare....

Debatterna flödar - om utanförskap, om klasskillnaderna i samhället, om hur dålig vården är, hur usel skolan är och till slut kan det kännas som att vi sjunker. Vi förlorade.

Men så hände något. Något riktigt fint. Vi reagerade. Satte ned foten. 2014 är förändringarnas år, vill jag tro. Året då vi vill göra skillnad. Året då vi vill se våra medmänniskor. Året då vi säger nej till intolerans och säger jag till alla människors lika värde. Året då vi säger nej till utanförskap och istället stannar till och ser människan på gatan. 'Det hade kunnat vara jag '- vi får aldrig glömma det!

Det är nu skolan har möjligheten att bli den bästa, jag vill vara med i förändringen. Jag vill att skolan ska lämna fina avtryck i varje elevs hjärta, vi ska kunna vara stolta över vårt arbete och våga ställa krav på vår arbetssituation. Vi har rätt till att få goda förutsättningar för att lyckas med vårt uppdrag. Varje skola i Sverige ska vara en självklar skola att välja för alla elever - låt slagorden "en skola för alla" införlivas och bli verklighetsförankrat.
Jag vill göra skillnad för Skol-Sverige!

Om detta och mycket mer skriver jag om. Ibland är jag snäll med orden, oftare kommer jag vara provocerande och skrapa på fasaderna. För det är inte förrän vi når kärnan i saker och ting som vi verkligen kan förstå. Om vi vill. Om vi vill lägga skygglapparna åt sidan för ett tag, kavla upp ärmarna och göra arbetet som krävs för att förändra - en gång för alla.

2 kommentarer:

  1. Så vackert tänkt! Låt oss alla få vakna upp! Tillsammans kan vi göra skillnad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna!
      Ja, tillsammans kan man verkligen åstadkomma saker.

      Radera