29 dec. 2013

Vi är alla människor på denna jord...

”Som råttor,
stryker de längs gatorna.
Mänsklighetens avskum
utan värdighet.


Hemlös namnlös,
bedjande om nåd
Mina kronor är inte dina,
din fattiglurk.


Ta dig i kragen.
Skyll dig själv
Problem har vi alla,
rött eller vitt till middagen, älskling?

Tycka synd om,
det är förfluten tid.
Gå inte på mina gator.
Det fastnar skit under skorna.
Stå inte i vägen för mig,
eländiga människa
Snygga till dig lite.
Du luktar illa.


Naken inför världen
som ändå inte vill se.
Minuterna är räknade,
hopp om morgondagen.
Mörker och kyla.
Domnande kroppsdelar
Värmen finns -
inte för mig.


En människas öde
slut i en pappkartong
Städar de inte gatorna längre,
JAG kommer inte förbi.
Öden som syns
vill vi inte se.
Kommer för nära.

Skapar kaos."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar