4 juli 2013

Jag skriver på något som känns i hela mig

och det är en fantastisk känsla. Manuset driver sig själv framåt och det ploppar upp bilder i huvudet, scener, som jag skriver ned så fort jag bara kan. Jag är inne i "hamsterperioden", dvs jag samlar på mig riktigt mycket material som jag sedan skriver ned i mina block. När denna period är över är det dags att börja strukturera, sålla, behålla, kasta för att sedan bygga själva stommen.
När stommen finns, ja då är det bara att börja skriva - PÅ RIKTIGT!

Mina karaktärer är klara, konflikter/problem klara, miljöerna är klara och jag vet hur starten ska se ut.
De som vet brukar säga att om dina första 10 sidor inte fångar läsaren då kommer inte resten heller göra det. Det kan låta hårt men jag brukar gå till mig själv, hur funkar jag? Jo, ungefär på samma sätt. Ibland ger jag boken en större möjlighet att visa vad den går för  men för det mesta brukar jag känna ganska snabbt om det är något för mig.

Utomlands, i England och USA, brukar man be om de första 5 sidorna - det ni!
Då gäller det att kunna sitt hantverk.

Jag har tagit en del beslut i dagarna. Att anta stora utmaningar vad gäller skrivande. Att inte låsa fast min text vid något förutbestämt utan låta texten få visa sin fulla potential.
Vilka utmaningar har ni i ert skrivande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar