9 apr. 2012

Skapa böcker som kan användas i klassrummet

Det finns böcker att läsa och förlusta sig i.
Sedan finns det böcker man kan plocka någonting ur och använda i t ex sin undervisning.
Jag vill att mina böcker ska vara en kombination av båda. Något att läsa och något att använda, på riktigt.
Vi behöver utöka utbudet av böcker för barn för att nå dem alla. Alla behöver något att känna igen sig i, drömma sig bort för ett tag eller känna samhörighet med.
Mer böcker där barn och ungdomar kan ta del av varandras verkligheter och i det kan vi mötas. I det pratar vi samma språk.
Var finns böckerna som jag kan använda för den som lever i fattigdom, i social misär, för den som funderar på meningen om livet, för den som känner sig annorlunda och upplever ett utanförskap, den som inte tycker att det ska bli skönt med påsklov med familjen??
Jag önskar mig fler berättelser som berättar historierna som ingen vill uppleva men som ändå varje dag upplevs - på riktigt mitt ibland oss.

Min lilla barnbilderbok "Se upp för Argmonstret" är en bok att använda i förskolan. Beställ den och berätta för mig hur det gick för just dig när du använde den i verksamheten.

Bilden är en illustration från boken, skapad av illustratör Mats Molid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar