7 dec. 2013

Ta ett litterärt ansvar i klassrummen - låt oss förlora oss själva i böckerna!

Nya rapporter haglar över oss och det stormar ordentligt i Sverige. Vi befinner oss i bottenskiktet, vi har inte längre en skola att vara stolta över.
Många blir nedstämda, skakar på huvudet och pajkastningen är i full gång. Vi vill ha en syndabock, någon vi kan peka fingrarna mot och säga, det här är ditt fel!

Jag har haft människor i min omgivning som undrat hur det kan se ut så här, kan svenska ungdomar inte läsa längre, vad är det som händer?? Och hur hamnade vi här?

I min framtidstanke pratar vi lärare mer med varandra om vår GEMENSAMMA syn på litteratur, läsning, läsförståelse och hur vi kan arbeta med olika typer av texter. Jag blir lite trött på människor i skolvärlden som tror att läsning är bara något enskilt isolerat till svenskämnet. Nu får det vara nog! Läsning, texter och alla dessa ord och uttryck finns mitt ibland oss - överallt. Vi har ALLA ett gemensamt ansvar.

Vidare in i framtiden ser jag lärare som erbjuder mångfald inom litteraturen och inspirerar snarare än begränsar vad gäller val av böcker. Detta för att väcka intresset för att få igång läsningen.

ALLA mina årskurs ettor på gymnasiet läser just nu. Vi har valt detta tillsammans. Alla har en alldeles egen bok som bygger på deras egna intressen, vad de är intresserade av, nyfikna på - vi har mångfald.
Den framtida läraren, vad gäller litteratur i klassrummet:
Visar intresse för elevernas erfarenhetsvärld. Om eleven aldrig läst en hel bok, då börjar ditt arbete där.
Vågar ställa frågor om läsningen utan att vara dömande.
Möter elevernas behov och inspirerar till  läsning.

När vi läser i klassrummet, biblioteket eller sittandes i soffor runt omkring på skolan är vi utom kontroll. Då är vi förlorade till andra världar och verkligheter. Det är en härlig och obeskrivlig känsla och när vi möts efter en stund vill vi prata med varandra om vad vi har upplevt. Det är då det händer saker; inom oss och utanför när vi delar med oss.
Så är läsning. Ett litet möte, en paus från verkligheten, tid för tankar och reflektion. Låt oss hamna där!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar