22 dec. 2013

Jag ska be en bön för dig, människa...

Jag ska be en bön för dig människa,
för dig som ingen har, när vi andra samlas för att umgås med varandra – i denna tid av gemenskap
för dig som finns utanför statisktiken men lever i mörkertalet
för dig som fortfarande lever, kämpar och hoppas att morgondagen blir lättare att andas.

Jag ska be en bön för dig människa,
du som ligger ensam i mörkret på ett rum och fortfarande väntar på att någon ska ha tid med dig, vilja sitta ned ett par minuter och hålla din hand när hjärtats slag saktar ned.

För dig som levt ett helt liv, omgiven av människor och upplevelser,
Som lämnar allt detta ensam i ett rum någonstans i detta land utan ett en enda besök, samtal eller närhet – till dig vill jag lämna mina tankar.

Jag ska be en bön för dig människa,
som är vilsen och ensam i ditt liv, du som flytt och gömmer dig på en plats du hoppas inga kartor leder, du som ingen brevlåda har – till dig vill jag skänka några ord på vägen –
Till dig som inte fick den start i livet som alla borde ha fått,
Till dig som trodde sig ha funnit trygghet men som istället fick fly,
Till dig som trodde att varje människa är unik och att vi alla behöver varandra –

Till alla er tänder jag ett ljus och hoppas att vi alla vaknar upp ur vårt tunnelseende, att vi öppnar upp istället för att titta bort, att vi ser människan bakom och inte låter oss förblindas av en massa fördömande.

Låt oss vara intresserade av varandra, låt oss sprida värme istället för hat  - låt oss hoppas att år 2014 blir inledningen till något mycket större.

Maria – en människa bland många

2 kommentarer:

  1. Vad fint! Så viktigt... och svårt...
    Vi får inte glömma att det lilla kan göra stor skillnad. Ett leende, en bekräftelse till denna någon, att h finns på riktigt, existerar. Min man jobbar ned hemlösa o missbrukare o han berättar mycket. En mörk värld. Men med många glimtar av hopp o tro!
    Jag önskar att 2014 skulle bli ett år i förståelsens och solidaritetens år.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Att bidra på något sätt kan alla göra - genom handling, tankar eller ord.

    SvaraRadera