31 dec. 2013

Jag är den som bryter ny mark, jag är den som inte skriver efter trender.

Väldigt få här ute i författarvärlden pratar om det där andra, ni vet, baksidan av författaryrket. Finns det ens någon sådan, kanske ni undrar. Ja, det finns en bakgata till fingatorna. Allt är nämligen inte en dans på rosor.
Jag inser att det finns många historier där ute, om när saker och ting gick snett. När förlaget inte höll vad de lovade, när boken inte fick den uppmärksamhet den förtjänade pga att förlagets marknadsföringsmuskler sinade osv....att första upplagan har en tidsgräns och du måste sälja slut på den inom en viss tid annars är intresset för dig och dina ev andra skrivprojekt borta med vinden...

Vem blir inte glad över ett mail från förläggaren där h berättar att de tänker ge ut ditt manus? Och i ett lyckorus signerar man avtalet, tillsammans med nära och kära tillsammans med ett glas bubbel.
Sen då? Jo, sedan kommer en tid av redigering, när förlagsredaktören skickar allt som ska ändras/strykas/skrivas om osv. Baksidestexten ska vara lockande, sammanfatta innehållet på ett säljande sätt och ett omslag ska pryda verket. Kanske du dessutom ska ha illustrationer i boken, då behöver man en illustratör som matchar texten.

Vad händer om man inte gillar illustrationerna? Eller omslagsidéerna?
Då säger man det. Att det inte riktigt är vad du tänkt dig. Kom med egna förslag - det handlar om DIN text, om DIN bok som ska pryda hyllorna där ute. Ställ krav!

Vad händer om merparten av min text ska göras om och jag inte vill det?
Tänk efter vad som är grundstommen i din text, hur mycket kan ändras utan att detta försvinner? Var går gränsen för dig? Diskutera!

Hur mycket ska man sälja?
Det är en väldigt intressant fråga, tycker jag själv, och jag tror det handlar om vilket förlag man ligger på. En del som vet säger att som debutant brukar man sälja runt 500 ex det första året.
En del förlag trycker en mindre upplaga och hoppas att den ska sälja slut snabbt. Och har författaren själv varit med och investerat i utgivningen så kan det nog kännas oerhört pressande att verkligen sälja.

Avtalet, hur ska ett sådant se ut?
Finns standardmodeller, från Sveriges Författarförbund, och så finns det andra. Om du är osäker be någon juridisk person se över avtalet ordentligt. Titta vad som gäller för just din utgivning: rättigheter vad gäller film, ljudbok, översättningar. Över hur lång tid avtalet löper, royalty - hur många procent, osv.
Jag tror bestämt man få gratis rådgivning som debutant en gång av Malin Koch på Sveriges Författarförbund.

TIPS INFÖR DITT 2014:
* Ställ krav på ditt förlag! Ställ frågor om deras tidigare utgivning, hur de ser på säljansvaret - hur mkt förväntas du göra och på vilket sätt. Vilka förväntningar har de på dig som författare?
* Skicka in ditt manus till fler förlag. Inventera, hör dig för, fråga andra författare om förlag.
* Om du får ett nej: sluta inte skriva, ge inte upp. Förlagen gillar olika. Glöm inte det.
* Om du får ett ja: om allt verkar ok ska du bara njuta, glädjas över din fantastiska förmåga du har, att kunna trollbinda med ord.





4 kommentarer:

  1. Efter att ha läst förra inlägget, och detta, inser jag att jag är glad att jag inte riktigt är där ännu ... att behöva bestämma mig för att skicka till förlag eller ge ut själv känns nästan jobbigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agneta, det är inte så jobbigt, det handlar bara om att bestämma sig.
      Och snart är det väl din tur;-)

      Radera
  2. Så sant som det är sagt. Ca 800 inbundna ex är vad jag hört att den skönlitterär debutant säljer men oavsett vilket - under 1000 ex, alla gånger.

    SvaraRadera