9 nov. 2013

Tidningen SN intervjuade mig för ett tag sedan och det blev så här:



Maria vill skriva böcker som engagerar
Stjärnhovsbon Maria Edgren skriver fantasifulla barn- och
ungdomsböcker med förankring i samhällsdebatten. – Vårt
engagemang för klimatfrågan måste såklart börja hos barnen,
säger hon.
Fakta
Maria Edgren
Ålder: 35
Bor: Stjärnhov
Familj: Man och två barn
Yrke: Gymnasielärare/Författare
Intressen: Gillar att laga mat och läser otroligt mycket böcker
Blogg: edgrenskan.blogspot.se

– Jag har alltid varit en skrivande människa. Men författare, det har jag ju
inte trott att man kan bli, säger Maria Edgren.
Hon är gymnasieläraren som för snart fyra år sedan tog mod till sig,
finputsade ett manus som låg liggande och skickade in det till ett bokförlag.
När vi ses bär Maria på två av hennes numera totalt sju publicerade böcker.
Aktuell just nu är hon med barn- och ungdomsboken Projekt rädda jorden -
ett flaskpostäventyr och det är en berättelse om en skolklass som tillsammans
med sin magister reser in i framtiden för att försöka rädda jorden, ja ett
riktigt äventyr väntar läsaren.

– Mina idéer samlar jag på mig från olika håll. Men framförallt vill jag inte
bara skriva en bok, utan den ska även vara ett material som en lärare kan
jobba vidare med. Jag vill vara med i debatten och prata om hållbar
utveckling och miljöfrågor. Vi måste lyssna till barnens kraft och ta del av
deras tankar om det som händer i samhället, säger hon.

För 11 år sedan flyttade hon och hennes familj till Stjärnhov från Stockholm.
En önskan att komma närmare naturen låg bakom beslutet och att de två
barnen inte skulle behöva växa upp mitt i storstan. En förändring som gav
henne ny energi.

– Det är givande för en kreativ process att kunna gå ut på en promenad i
skogen och samla tankarna. På en mindre ort kommer man dessutom
närmare de saker som händer, jag är pendlare och har exempelvis engagerat
mig i pendelkrisen. Allt är mer sårbart här ute.

Maria undervisar i svenska på en gymnasieskola i Södertälje, men från och
med i höst är det bara fyra dagar i veckan. Resten av tiden går till
författarskapet.

– Nya idéer snurrar hela tiden i huvudet, som vad ska hända härnäst och hur
ska den här karaktären vara. Det är ett pussel och det är svårt att tajma
tankarna med den lediga tiden.

Framför sig på bordet har hon en bunt fotostatkopior, det är texter där barn
har skrivit ner sina tankar efter att ha läst hennes senaste bok. Längst bak i
boken finns nämligen en tom sida för barnen att fylla i med egna initiativ till
att förbättra miljön.

– Vårt engagemang för klimatfrågan måste såklart börja hos barnen. Skolan
måste göra saker som är på riktigt. Ta del av det som händer utanför fönstret
och använda sig utav det i undervisningen.

I år står hon även på scen för första gången på bok- och biblioteksmässan i
Göteborg.
– Oj ja allt har gått snabbt, det känns jättekul. Men jag kommer inte att


släppa läraryrket, det är otroligt viktigt för mig, säger Maria.

2 kommentarer:

  1. Kul att få läsa!
    Och jag tror bestämt att du är viktig för gymnasieskolan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, skolan är otroligt viktig för mig.

      Radera