29 okt. 2013

Sagt om min bok

Läst: Projekt Rädda Jorden – ett flaskpostäventyr av Maria Edgren. Illustratör Jonatan Iversen-Ejve. Bokförlaget Lagenskiöld.
td2oefjivr2cmgsz57sk
Detta är en väldigt glad och sprallig bok trots att den handlar om något så utmanande som jordens tillstånd. Berättelsen tar oss snabbt och fiffigt ut ur klassrummet mot små äventyr där läsaren får följa med och göra fantasifulla nedslag i jordens möjliga framtid. Utan att avslöja för mycket om bokens handling skulle jag gärna gärna stanna kvar i en hel bok på varje ställe. Jag vill se mer, veta mer! Men jag tror det är just det som är meningen, att boken ska trigga igång den egna fantasin, och det gör den verkligen! Det är spännande att fundera vidare på hur man själv tror att det skulle kunna se ut i framtiden, hur vi skulle kunna leva etc. 
En annan sak jag verkligen gillar med boken är Iversen-Ejves illustrationer. De är färglada, snygga och inbjudande och de samarbetar och lyfter texten väldigt bra. Enda klagomålet jag har är att jag hade velat se hur det ser ut inne i flaskan. Sitter de fastspända på säten, och finns det några spännande spakar och finesser? Det är kanske en liten arbetsskada jag har som serietecknare att vilja se bilder på allt, gärna detaljer. :)
Slutsummerat: Fantasitriggerpiller som barn nog vill läsa om och om igen!

Sagt av Sofia Malmberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar