21 sep. 2013

Litteraturen i klassrummet

Mycket av det jagskriver handlar om viktiga ämnen och så kommer det alltid att vara, tror jag. Jag vill vara med, medveten om det som händer runt omkring oss och få påverka, i liten skala eller stor. Detta speglas också i den litteratur jag gärna har på mitt skrivbord, som ligger och väntar på att bli läst. Vi har alla våra favoritförfattare och väntar troget tills nästa och nästa bok släpps. Men efter ett tag kan man bli för mätt, för tillfredsställd då allt bara är så tillrättalagt. I ordning.
Just nu är jag inne i en läsperiod då jag gärna väljer nya författare. Detta för att jag är nyfiken. Vill veta. Inte missa något som kan berika mig ännu mer i det litterära rummet. För det är så jag tänker, att jag vill bli överraskad och ledd bort från tryggheten. Jag vill hamna i ett magiskt tillstånd, där jag och boken hittar till varandra på ett nytt sätt. Som en karta fast utan några givna vägar; vägarna skapas när vi reser. Vi får helt enkelt se vart de leder oss.
Om några dagar ska jag skriva mina tankar kring en bok som jag läser och snart läst ut. Den heter "Stadsfjäril" och är skriven av Malin Roca Ahlgren. Utgiven på Litet förlag som är ett nytt uppstickarförlag med en stark utgivning nu i höst. Du kan kika in på deras hemsida här http://litetforlag.se/
Boken är ett hett lästips, så har du inte redan läst den är det på tiden att du gör det!
I mitt arbete som gymnasielärare är det viktigt att bjuda in litteraturen i klassrummet. Att delge olika texter, inspirera och utmana ungdomarnas tankevärld. Jag högläser en stund varje lektion för alla årskurser, från ettan till trean och alla tycker om det lika mycket. Högläsningen är åldersbefriad och man kan aldrig bli för stor för den. Bli utan den. Alla människor tycker om att lyssna till historier, bra som dåliga. Jag ser ett mönster bland ungdomarna när de ska välja bok; det ska vara dramatiskt, spännande, hemskt och gärna verklighetsnära. Och då måste böckerna finnas där. Vara skrivna. Litteraturen i klassrummet måste vara bred och det är fördel om man kan arbeta vidare med boken efter att den blivit utläst. Samtalet efteråt är något av det viktigaste som finns. Det är där vi kan mötas, i våra olika föreställningar och tolkningar och bredda i oss själva. Litteratur är att möta sig själv, söka efter bitar inuti och hitta hem. När du letar, är i ett sökande - då hittar just den texten till dig. Jag lovar.

2 kommentarer:

  1. Heja dig! Ditt inlägg är verkligen mitt i prick, det känns som om du är en förlängning av mig! ;) Jag känner också så starkt för högläsning och blir så glad när jag läser att du läser högt för ungdomarna. Och att de gillar det! SÅ viktiga vi är i dagens samhälle! Vi gör skillnad!
    Grattis till din fina recension på bokus!
    Kram

    SvaraRadera