29 aug. 2013

Projekt Rädda Jorden - en bok som utmanar både barn och vuxnas tankar

Snart är det boksläpp och jag passar på att berätta lite om boken och vad jag vill med det jag har skrivit.
Först av allt och viktigast av allt är för mig att utmana läsaren - och dennes tankar.
Jag själv har alltid gillat när böcker får mig att omvärdera, få mig att reagera och sedan tänka efter, vidga mina trånga vyer och få mig att se nytt. Och annat som finns där bakom, bara jag vågar titta efter. Bara om jag är nyfiken på det som jag inte vet något om.
I skolan möter jag ofta tankar från barn och ungdomar som de uttrycker i sitt sökande, i sin längtan, i sina drömmar. Och det är det som är så härligt - de är så fria i sitt sätt att vara. I sitt sätt att uttrycka sig.
Jag ville skapa en bok där det nya möter det gamla, och hur de båda kan forma en väg - kanske en helt ny - och färdas vidare. Att man får med sig något på vägen, är ni med i mina tankegångar?
Projekt Rädda Jorden kan ju så klart läsas på många olika sätt och det kommer den att göras. Min tanke var ganska klar över hur den skulle skrivas. Den skulle väcka frågor, få läsarna engagerade, de skulle ställa sig frågor: Men varför gör han så? Varför sa hon det? Det var ju inte sjysst? Och vad händer nu?
Det är frågorna som driver lusten vidare. Att vända blad och se hur det fortsätter.
Boken handlar om många saker, t. ex. miljöfrågor i ett framtidsperspektiv, att vi ska lyssna mer på barnen och inspirera dem till att göra fler saker på riktigt, hur vi ska vara mot varandra och att vi alla behöver varandra och tillsammans kan vi åstadkomma stora saker.
Snart kan du hålla den i din hand, följ med på äventyret. Och se upp - boken kan få dig att tänka nya tankar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar