6 aug. 2013

Hur bestämmer man om vad man ska skriva?

När jag ska skriva eller snarare börja skriva krävs en ordentlig idé. Som jag har skissat ned och börjat spåna kring. Mycket. Åt olika håll. Tänkt olika spår. Och sedan tuggat det, malt ned till små beståndsdelar för att sedan fråga mig själv, "kommer det här att funka, kommer historien hålla?"
Om jag tycker det, då kör jag. I turbofart. För det är oftast så det är för mig. Turbo. Jag fångar stunden i skrivandet och mitt skrivande följer mig och min dagsform. Så när jag är i skrivande fas då bara glöder det om pennan.
Hur får man idéer och uppslag kanske ni undrar. Jo, genom att betrakta, obeservera, läsa, lyssna och sedan föra ner det på papper; servetter i väskan, post-it lappar som fanns till hands, gamla kvitton i plånboken, blocket under kudden. Det är där mina berättelser börjar. Jag lyssnar efter tonen, nyansen i det människor säger. Alltså, vad säger h egentligen, vad finns bakom orden som uttalas? Och sedan förstärks det. Läggs på ett och annat. Och sakta börjar det växa fram något. Efter ett tag har nya människor blivit till, rakt upp från papperet rör de sig runt omkring mig - hela tiden, tills jag har bestämt åt vilka håll de ska gå, vilka vägar de ska trampa.
Jag är inte så mycket för trender måste jag medge men har fått lära mig att följa utvecklingen. Bloggen här är ett framsteg i min förut så begränsade teknikvärld. Nu har snart bloggen funnits i 1 1/2 år och jag kan se att många följer och läser och inspireras - och det gör mig väldigt glad. TACK!
När jag bestämmer mig för att skriva just det där, då handlar det inte om trender i litteraturen, för då pratar vi beställningsjobb. Att man skriver något bara för att det är en hype just nu. Det skrivandet skulle inte vara äkta för det handlar mycket om att lyfta fram och visa sin röst; berättarrösten. Hur ser min ut? Hur kan läsaren känna igen min text? Jag har valt att skriva om viktiga och angelägna saker, saker so gäller oss alla på ett eller annat sätt. Saker som vi kanske ser men vet inte riktigt hur vi ska hantera, svåra saker och val som man kan ställas inför i livet eller helt enkelt det där synliga blödande såret som gapar efter att någon ska bry sig. Det vill jag skriva om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar