5 juli 2013

Saker jag vill skriva om i mitt författarskap...

är väldigt många men om jag ska välja ut några som väger lite tyngre än alla andra så blir det dessa:

* Utanförskap - för att jag tycker att det är något som berör oss alla. Om vi slutar prata om det och upplysa varandra om att det faktiskt existerar så sviker vi alla dem som lever i det. När vi ser det, bekräftar vi dess existens och det är inte förrän då vi kan mötas på halva vägen och göra något tillsammans. Utanförskap kan vara så mycket och det är så brett. Detta vill jag skriva om, gestalta på något sätt i det jag skriver.

* Integritet - rätten att få vara den man är utan att bli ifrågasatt av sin omgivning. Utan att bli dömd på förhand. Jag gillar normbrytare, människor som inte låter sig förledas av andra, av reklamen på tv:n eller av ny forskning som visar dittan och dattan. Jag gillar människor som är fria i sina tankar och som väljer sin egen väg i livet. Det handlar om mod. Om att vilja göra något spännande. Om att stå upp för sin dröm.

* Det som inte finns - kalla det fantasi eller vad du vill. I litteraturen har det fått stämpeln fantasy, tror jag. Jag gillar det som vi inte vet så mycket om och som vi sedan gärna är skeptiska emot. Spöken, gastar, andeväsen, hemsökta hus, legender, myter, olösta mysterier, mardrömmar - ja, allt sådant. Det gillar jag att skriva om.

Vad vill ni skriva om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar