11 juli 2013

En möjlig framtid - SF i Sverige?

Den här bilden är illustrerad av Carl- Marcus Edhardt.
Du hittar honom på www.schizoart.se

Jag och Malin ( www.blogg.malinrocaahlgren.com) skrev för ett tag sedan ett science fiction manus tillsammans som i dagsläget inte är antaget.
Ibland roar jag mig med att titta runt på de olika förlagens sf-utgivning och den är ganska tunn, tycker jag. SF verkar för några förlag vara förknippat med faktaböcker kring stjärnor och planeter och om det finns liv på Mars. SF är en framtidsportal. En spådom om det som komma skall. En möjlig framtid.

I mitt arbete som författare handlar en del om att hålla sig ajour kring vad som händer utanför Sveriges gränser. Trender inom litteraturen osv. Det man kan se och som det pratas om är att "short.stories" är på ingående och likadant "överlevnadshandböcker". Hur man överlever ditten och datten. En guide, helt enkelt. Tycker jag verkar mycket spännande. Ibland skull eman behöva den där guiden, när sommaren regnar bort eller när kylskåpet gapar tomt.
Short-stories gillar jag. Kortromaner eller noveller. Det är några av de format jag gillar att skriva.

Önskningar från mig:
Att något utmanande förlag vågar anta mitt och Malins sf-manus.
Att skriva klart historisk/fantasy manus och att förlaget som läst del 1, och gillade det, gillar del 2 ännu mer och antar det;)
Att min barnboksserie blir förstådd av ett förlag som gillar ord och användningen av ord och vill ge barn idag bra litteratur att utmanas i.
Att mitt ungdomsmanus börjar ta form, vad gäller omslag osv.
Att den där teatern som läser mitt manus snart hör av sig.
Att mitt psykologiska drama, som är redigerat och klart, hittar hem.

Vad har ni för önskningar?

1 kommentar:

  1. Försvann min kommentar?

    Tänkte bara säga nåt om det där med sf i Sverige, att det är anmärkningsvärt ont om sån. Men att sf-rörelsen (fandom) lever, och att det finns en kul sf-kongress i höst som heter Fantastika. (Felet var kanske att jag inkluderade en länk? Nu gör jag inte det.)

    SvaraRadera