14 mars 2013

Vad vill vi människor läsa om?

Jag är ofta på biblioteket och lånar böcker. Antingen till mig eller mina barn eller till oss allihop.
Åtminstone 2 dagar i veckan är vi där. Idag kilade jag in innan jag skulle fara hemåt. Hittade många fina bilderböcker och lånade med mig ett gäng.
Tittade sedan runt på avdelningen med böcker för den berömda "slukaråldern" och blev genast trött i huvudet. Vet inte om det beror på att jag är både lärare för gymnasiet och författare men jag blev så mätt när jag tittade på titlarna. Alla ligger på rad bredvid varandra och heter nästan likadant.. En titel ska sticka ut, göra mig nyfiken.
Likaså gäller omslagen. Den ska locka, sätta igång mig osv.

En annan sak som far runt i huvudet är vuxenlitteraturen. Vad vill människan läsa om? Den frågan gör mig väldigt nyfiken. Vad läser jag själv?
Jag är ganska spretig i det jag läser men om jag ska försöka samla ihop mig och mina tankar får jag nog säga att jag vill läsa om saker som angår mig. Som angår dig. Som angår oss alla som lever här och nu men även där och då.

För att få mig att fastna med en bok måste den tala till mig, viska in mig i sin historia och det får gärna vara skräck eller fantasy. Men det får också vara något riktigt magstarkt samhällskritiskt som får mig att vilja agera och engagera mig för ett bättre samhälle för alla oss som lever i det.

Böcker jag håller varmt just nu (helt blandad kompott):
Molly och Sus
Molnjägarna
Alla fina faktaböcker för barn som handlar om rymden, galaxer och stjärnor.
Havsmannen
Legenden om Sally Jones
Glasblåsarens barn
Elvis
Coraline

och en diktsamling av Emily Dickinsson som jag bara älskar.

Vad gillar ni? Är ni trötta på vissa böcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar