29 dec. 2012

När förlaget bygger upp ett varumärke av dig....

har läst många bra och värdefulla artiklar angående detta.
När man hamnar på ett förlag vill man som författare att förlaget ska stå bakom en, tro på skapandet. För mig är detta otroligt viktigt i MITT val av förlag, för det är just så jag vill tänka. Att det är jag som författare som väljer. Inte att jag tar första bästa som nappar på det jag skrivit. Jag vill att förläggaren ska förstå mig, vad jag vill säga världen med de ord jag skriver, varför det är viktigt att denna bok måste få födas.
När man är ny i branschen är det ju så klart lätt att lockas av det där första nappet. Hurra, ett förlag vill ge ut mig! Vem är inte världens lyckligaste av detta besked, så säg. Men ibland kan det visa sig bli något helt annat än det man hade tänkt från början.

Nackdelarna med väldigt små förlag kan vara:
* Korrekturläsningen av manuset blir fattigt och i slutändan kan det, pga detta, ramla in dåliga recensioner som inte ger bra försäljning.
* Marknadsföringsbiten är väldigt smal eller obefintlig, vilket betyder att DU måste själv ut och lansera din bok. Detta tar massor av tid och har du dessutom ett "vanligt" arbete kanske tiden inte finns där.

Fördelarna med små förlag:
* En tätare kontakt med förläggaren.
* Mer inflytande vad gäller layout, framsida etc.
* Antalet upplagor styrs efter behov, det blir inte liggande en massa böcker som måste säljas.

På ett större förlag förekommer helt andra diskussioner vad gäller dig och ditt skapande. Du ska bli ett varumärke och förlaget måste ta olika beslut hur de ska lansera dig. Vad skriver denna författaren för böcker, finns det en tråd rakt igenom i skapandet? Vilken bok ska komma först? Hur ska just denna författares böcker se ut, så att man känner igen dem?
Det är spännande men också ovisst. Allt är lämnat i andras händer och man får liksom bara följa med och bromsa till ibland, när det går för fort.

Just nu håller jag på med att skriva om det allmängiltiga, om det som gäller för oss alla, som handlar om dig och mig och väldigt många andra på den här planeten.
Har skrivit i många olika genrer och jag måste erkänna att jag börjar bli mätt på diverse deckare nu. Överallt ges det ut deckare, på tv visas deckare osv.

I framtiden tror jag på den korta berättelsen som ger mig något för stunden, fyller ett behov jag har just då. Den som lämnar något kvar på näthinnan, som följer mig på jobbet och hela vägen hem.
Jag tror också på e-böcker med levande bilder; e-böcker med filmsnuttar som spelas upp (kom ihåg var ni läste detta:). Det tror jag barn skulle gilla och även jag som vuxen.
Tänk att läsa en e-bok med ljud som spelas upp helt plötsligt; någon som gråter, vinden som susar. Kanske till och med dofter som känns.
Möjligheterna är många för den framtida läsaren och där vill jag vara och det vill jag vara med att skriva om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar