11 dec. 2012

Något jag kan rekommendera till dig som skriver för barn och ungdomar

Jag har sedan en tid beslutat mig för att ta in andra människor under manusskrivandet.
Dvs, jag använder testläsare ganska i början av skrivandet för att se om starten fångar läsaren.
När jag tycker att jag är klar med manuset brukar jag låta testa det i klassrummen. Det är ju ändå där min publik oftast sitter och eftersom jag är gymnasielärare är det ganska enkelt för mig eller kollegor att ta pulsen på texten.
Mitt ungdomsmanus som jag skrev klart för en tid sedan har gått igenom denna process och jag är mycket positivt inställd till detta. Ungdomar eller barn vet exakt vad de vill ha. Och framförallt ger de konstruktiv kritik.
Så, testa detta. Avslöja inte titel och författare utan låt texten få bära sig själv hela vägen fram till läsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar