11 nov. 2012

Hur mycket man berättar i brevet till förlaget...

Idag lägger jag 4 olika manus i den gula lådan. Jag har bestämt mig för att köra BRED front nu vad gäller marknadsföringen av det jag skriver.
Tänker inte sitta och undra utan vill testa vingarna på lite allt möjligt jag har i mitt skrivskafferi.
Helgen har gått till att redigera, printa ut och paketera. Inköp av frimärken och dylikt.
Hur får jag mitt kuvert att sticka ut bland alla andra? Ska jag använda en speciell färg på pennan som skriver adressen till förlaget? Ska jag rita något?
Hur gör ni?

Jag gjorde inget särskilt men jag la desto mer krut på följebrevet.
En annan tanke som slagit mig är hur mycket av mina tankar kring manuset ska jag servera förläggarna? Ska jag ha förslag på baksidestext klar, eventuella idéer kring illustrationer, vilket format jag vill ha boken i osv??? Ibland känns det nästan som om jag kunde starta ett eget förlag för snart gör vi författare allt - det räcker inte med att bara skriva vilket många debutanter tror. Det gjorde även jag men erfarenheterna har lärt mig ett och annat inom förlagsbranschen.

Här är mina tips till dig som är debutant:

Skriv ett manus. Låt gärna någon utomstående läsa det, dvs någon som inte har band till dig. Sök efter testläsare på skrivbloggar.

Fundera över din genre och sök efter förlag som är passande.

Skriv ett följebrev - presentera ditt manus, handlingen och varför ditt manus behövs ute bland alla andra böcker. Berätta lite om dig själv och vad du vill med ditt skrivande. Hur ser du på dig själv om 5 år eller 10 år?

Vad vill du med det du skriver? Förklara.

Marknadsföring - hur ser du på detta och har du egna kanaler?

Vad har du mer i skafferiet att servera förlaget - visa din bredd.

******************************************************

Efter detta kan det vara läge att skaffa dig ett skrivarnätverk, starta en blogg. Du kommer att träffa många likasinnade som peppar och stöttar när lusten försvinner och skrivkrampen infinner sig.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar