19 juli 2012

Ibland kan jag bli så trött....

Jag tänker på all denna dyrbara tid som många blivande/potentiella/villiga att bli -  författare lägger ned. Och hur förlagen kan bemöda sig med, om man har tur, tre rader refusering. Orättvist, tänker jag och skriver lite dikter....



”Jag tackar å ödmjukast för att ni har besvärat med att läsa mitt lilla obetydliga manus,
eller vad man ska kalla detta.
Förstår att ni säkert har andra mer betydelsefulla, kreativa, innovativa kvalitetslitterära verk att avnjuta, förlusta er i, diskutera djupsinnigt i manusgruppen.
Egentligen vill jag be om ursäkt för mitt egoistiska högmod, min arrogans att tro att jag kan skriva då jag låtit skicka mitt lågbudgetmanus till er.
Jag tackar således för ert vänliga och uppriktiga svar till mig som måste ha tagit upp mycket av er dyrbara tid, ”tack för ditt manus men tyvärr måste vi meddela att det inte passar in i vår utgivning. Mvh …..”, jag är så oerhört tacksam att ni besvärat er.
Ber om ursäkt och självfallet ska detta inte upprepas.”
                                                        /en som trodde sig kunna skriva

********************************************************************************

”Refusering – ett ord som skrämmer,
som provocerar, får igång pulsen, drivet,
nu jävlar ska ni få se, kommer slå igenom en dag
och den dagen ska ni få den fetaste refuseringen ni någonsin skådat från mig
som ett tack för att ni refuserade mig.”


Ur min diktsamling "Nålsögat"

2 kommentarer:

  1. Jag har så dåligt samvete, Maria! Du har för nästan en månad sedan kommenterat på min blogg ordvandan.se, men jag är där så sällan att jag inte sett det i tid. Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt!

    Saken är den att jag är egenutgivare och ger i dagsläget endast ut mina egna böcker. Än så länge är det dessutom bara en... Men jag skriver på en till tillsammans med en kollega och den kommer ut om cirka sex-sju veckor, lagom till Bokmässan i Göteborg.

    Den nya boken heter Förverkliga din bokdröm och är en inspirerande handbok i att ge ut böcker själv - kanske kan det vara något för dig?

    Jag ser i inlägget nedan att du funderar på bokmässan också. Jag delar monter med 21 andra egenutgivare och kommer att finnas där då. Det är första gången jag är med som utställare, men jag har varit där minst 20 gånger som besökare tidigare och då har jag bara strövat runt och kikat. KLART att du ska ta dig dit om du kan - det är riktigt roligt!

    Jag ser att du redan gett ut två böcker... Ska kika lite mer på det, men var tvungen att bara skriva kort nu och förklara mig...

    Ha det fint och hör gärna av dig igen, fast helst på den blogg jag kikar mer på!

    Joanna

    SvaraRadera
  2. I den skrivande världen är det full fart - har förståelse för att svara på inlägg inte alltid hinns med :)
    Jag ska absolut kika in på sidan.

    SvaraRadera